Search here...
TOP
Be Healthy

10 x Afvallen op vakantie … ja het kàn!

Ik ging op reis … en ik viel 1,3 kg af! En het wordt nog straffer want ik heb élke morgen ruim ontbeten en ook s’avonds nog élke keer plaats gemaakt voor een lokaal dessert! Mission impossible?  Nope, ik ben het levende bewijs! 🙂 Met de tips & tricks in deze blogpost verklap ik hoe ik dit heb gedaan, en zonder mezelf iets te ontzeggen! 10 x Afvallen op vakantie … ja het kàn!

Langer uitslapen, een zalig koud ijsje, luieren aan het zwembad en genieten van de locale culinaire hoogstandjes … vakantie is heerlijk.  Eindelijk eens tijd om alles los te laten, en gewoon te genieten van wat de dag brengt.  Onze reis was er ééntje naar het prachtige Griekse eiland Kos.  We hebben 8 dagen volop genoten, lekker gegeten, veel gewandeld, en meestal bij thuiskomst … bereid ik me voor op “het verdict”. 🙂 Het verdict van de weegschaal, omdat ik benieuwd ben naar “de schade”. Haha, ik ben er zeker van dat ik hier niet de enige ben. 🙂  Dit keer geen “schade” maar wel 1,3 kilo minder en dat op een week! Ik was best verbaasd, en toen ging ik nadenken over hoe dat eigenlijk kwam. Nadenken ja, want ik heb mezelf gedurende de hele week niks ontzegt, nooit honger gehad en lekker gegeten. In tegendeel … ik heb juist veel beter naar mijn eigen lichaam geluisterd, mijn eigen ritme.  Hierbij mijn tips!

1. Embrace the heat!

Yes! Hoe warmer, hoe minder honger.  Zo simpel.  Mother nature is a genius!  Hete temperaturen zijn een excellente “eetlust-remmer” waardoor je eerder de neiging hebt om licht te eten en de “stevige” kost links te laten staan.  Luister naar die signalen! Ga op zoek naar salade, meloenen, tomaten, … dingen met veel “sap” in.  Bijkomend voordeel, door voedingsmiddelen te eten die veel water bevatten, zit je sneller vol. (** weten waarom we minder eten bij warm weer – zie onderaan de blogpost **)

Luister vooral naar de signalen van je eigen lichaam!  In het dagelijks hectisch leven is dat soms best moeilijk, want misschien heb je geen honger, maar ja, je kookt toch (en eet uiteindelijk mee) want manlief en de kids moeten toch eten? Dat is de luxe van vakantie en bufetten!  18h en geen honger?  Prima, ga een stukje wandelen, relax met een boek,… misschien krijg je binnen een uurtje of twee trek. 21h en nog steeds geen echte honger maar manlief wil wel gaan eten?  Prima, zoek de salad bar op, of – met een beetje geluk – liggen er op het dessert buffet heerlijke watermeloenen, of kersen, of sappige perzikken.

vakantie

2. Drinken, drinken, drinken!

En neen, niet de locale cocktails, maar wel aqua!  Per dag dronk ik zeker 2 flessen van 1,5 liter water, enerzijds omdat ik gewoon constant dorst had door het enorme temperatuursverschil tussen België en Griekenland (15° vs. 35°+), en anderzijds omdat het gewoon een noodzaak is om af te koelen (lees: zweten is het mechanisme van je lichaam om je temperatuur te doen dalen. Hoe meer water erin, hoe efficiënter dat systeem kan werken). Das ruim 3 liter water, en dan heb ik het nog niet over de Cola Zero’s, koffie of thees die ik dronk per dag.  I’m talking H2O!

Water saai? Bruiswater lest de dorst beter dan “plat” water vind ik persoonlijk, en ik vind bruiswater met roze pompelmoessap erin écht lekker.
Oh enne…kleine tip … 🙂 neem na het ontbijt altijd nog een paar stukken fruit mee naar de kamer!  Zo heb je altijd een gezonde snack in je strandtas, of … je propt het fruit in je waterfles en hoppa, weg saai water!

Detox fruit infused flavored water. Refreshing summer homemade cocktail. Clean eating

3. Powerontbijt 

Zoals ik zei in het begin van de post, heb ik mezelf niks, maar dan ook niks ontzegt.  Ons hotel bood enkel de formules logies + ontbijt of halfpension.  Wij hadden het halfpension gekozen wat betekent dat er in de prijs alleen ontbijt en diner is inbegrepen. Dus, euh…regime aan het ontbijt?  Ik dacht het niet! Haha! Ik heb élke dag ontbeten met 2 borden … vol. Oh, en de Griekse yoghurt was vrijwel zeker de volle versie want als ik mijn kom omdraaide boven mijn hoofd bleef hij gewoon kleven!! (ik had eigenlijk een foto moeten trekken!)

In Griekenland ben ik totaal verslingerd geraakt aan toast met ei … enerzijds omdat eiwitten langer een verzadigd gevoel geven, dus – dacht ik – dan heb ik minder snel honger.  De (volgranen) toast omdat die trage koolhydraten bevat en dus ook zorgen voor langdurige energie.  Daarnaast heb ik vaak een kommetje Griekse yoghurt genomen.  Ja, jonges, ik was in Griekenland! 🙂 Moest toch even checken hoe dat dààr smaakte, én ik ben gewoon een echte grote yoghurt-freak.  En las but not least … maar dat at ik eigenlijk als eerste: 1 of 2 stukken fruit. (en nog een paar in mijn zak voor de namiddag)

Dus mijn ontbijt bestond uit: 1 à 2 stukken fruit + Griekse yoghurt + 1 à 2 stuks toast met ei en gegrilde groenten.  Mager ontbijt kan je dat niet noemen he? 🙂 En 2 keer heb ik in plaats van de toast american pancakes genomen. yum!

Onthouden: ontbijt is je vriend! Goed ontbijten = geen honger = je denkt gewoon niet aan eten = geen “goestjes” halverwege de dag + volop energie!

ontbijt als een koning

4. Fruit is je vriend 

En dan het liefst watermeloenen, galia meloenen, sappige perzikken, druiven, kersen, … you name it! Fruit bevat veel vocht en dat is cruciaal bij hete temperaturen én fruit maakt komaf met je “k’heb goesting in iets zoet…”  Ook voor het ontbijt, en s’avonds als dessert => zoek het fruit!

watermeloen

5. Ontdek de avonturier in jezelf 

Tijdens ons weekje Kos heb ik maar liefs 4 boeken uitgelezen! Ik lees nog geen 4 boeken op een gans jaar… Natuurlijk hoort luieren, boekje lezen, ipod luisteren erbij, maar trek er ook eens op uit!  Dat kan gaan van een partijtje pingpong in het hotel, tot even een aantal km buiten je hotel gaan wandelen, tot eens horen welke excursies jouw touroperator lokaal organiseert.  Vraag eens aan de bali wanneer het “markt-dag” is, zo gezellig!  Ruil je zwembad-zicht eens in voor een strandwandeling.  Huur een fiets en maak een tochtje.

Je moet niet koken, geen huishouden dat op je wacht, buffetten zijn open tot 22h,… dus go!!  Geniet van die extra tijd, ga op ontdekking!

Young woman with backpack standing on cliff's edge and looking t

6. Salad Bar = 1ste stop 

Vroeger stortte ik mij als een bezetene op de bufetten, maar ik ben daar eigenlijk anders over beginnen nadenken…  Waarom zou je je krom eten aan bufetten die er morgen terug opnieuw staan? … Ah, een doordenkertje he? 🙂 Dat is toch zo? … dat is het mooie aan vakantie en bufetten!  Die staan er élke dag opnieuw, vaak met dezelfde gerechten.  Dus wààrom zou je erop springen en je bijna een indigestie eten?  Ik doe dat niet meer. 🙂  Ik neem een bord … en dan ga ik ligna recta naar de Salad Bar!  Waarom, omdat dat geweldig is, ik vind daar allemaal dingen die super lekker zijn, waarvoor IK niks heb moeten doen: tonijnsalade, gegrilde aubergines en geroosterde paprika’s, olijven met feta … Hallo, it’s doesn’t get any better! En … “omdat ik dan toch tenminste mijn groentjes gehad heb!” Dat voélt gewoon lekker, gezond, en “goe bezig” aan.

Mijn grote tip?  Recht naar de salad bar, even rondneuzen, en je bord voor de helft of 3/4 vullen met verschillende heerlijkheden!

7. Kies 2 dingen uit die je écht wilt proeven

Natuurlijk ben ook ik gek op bufetten en wint mijn nieuwsgierigheid het meestal.  Dus na de salad bar ga je even cruisen aan de “warme” bufetten en kies er 1 à 2 dingen uit waar je écht zin in hebt! (Geen nood! De rest ligt er morgen weer terug, remember?) Ik at bijvoorbeeld een bladerdeeg rolletje met geitenkaas, of een stuk gegrilde zalm.  Soms at ik daar 1 klein bruin broodje bij, andere dagen heb ik het brood gewoon laten staan.  Een dagje broodloos doet mijn buik soms echt zoveel goed!

8. Het dessert buffet overleven

Eigenlijk hanteer ik hier dezelfde methode: die bufetten staan er élke dag van de komende week terug, dus ik heb écht geen “nood” om te gaan hamsteren.  Soms had ik al genoeg gegeten en nam ik nog een stuk meloen of wat kersen, andere dagen had ik wel zin in “zoet” en dan was mijn strategie de volgende: neem een klein bord en kies er 2 à 4 dingetjes uit die je heerlijk lijken.  (grote tip: probeer ook eens de locale specialiteiten!)

Ga terug aan tafel en neem van alles wat je gekozen hebt een klein hapje, een puntje.  Proef, ruik, geniet, en denk na!  Kies nu het favorietje op je bord … en dàt eet je met smaak op!! “En de rest dan?” hoor ik je denken.
Euh…hello bufetten … waarom zou je kcaloriën opeten die je niet eens super lekker vindt?  Je hebt kunnen ruiken, kiezen, proeven én je hebt opgegeten wat je het àllerlekkerst vond!  Die overige 3 zijn de kcal écht niet waard, en morgen kies je opnieuw.  Zelfde strategie.

Die “keuze-strategie” werkt ontzettend goed vind ik.

pineaple on the beach

9. Hoe zit het met alcohol

Ja, je bént natuurlijk wel op vakantie.  Maar weet dit: alcohol werkt vochtafdrijvend en dat is niet zo’n goed idee bij warme temperaturen waar we er juist alles willen aan doen om voldoende vocht binnen te hebben.  No Mojito, no party?
Natuurlijk kan een glaasje af en toe geen kwaad, maar wees extra “verstandig” met alcohol (bij erg warm weer) want door een toename van de bloedtoevoer in de bloedvaten  komt alcohol sneller in je bloed en bij je hersenen, waardoor je het effect van alcohol veel sneller en soms krachtiger voelt.  Hou het bij 1 à 2 glazen en drink na een glas alcohol zeker ook een glas water!

Oh, enne … wist je dit: Los van het feit dat alcohol vrij veel calorieën bevat heeft het een heel negatief effect op je lever.  Je lever is de grote “opruimer” van je lichaam én je lever zorgt voor een optimale vetverbranding. Als je leven eerst alcohol moet “opruimen” en andere lelijke E-nummers en troep uit o.a. voeding, heeft hij “geen tijd meer” voor vetverbranding! Wist je dat 1 drankje je stofwisseling kan doen dalen met maar liefst 72%!! Dus euh…vetverbranding of alcohol opruimen? Up to you. 🙂

alcohol tijdens vakantie

10. Ruil je all-inclusive eens voor een half pension

Sinds we voor het eerst een 2-tal jaar geleden naar Spanje gingen met een half-pension formule (er was geen all-inclusive mogelijk) ben ik er eigenlijk achter gekomen dat dit ruim voldoende is.  Had ik schrik om niet genoeg eten te zien, of honger te hebben?  Ja hoor 🙂 die gedachte is meer dan één keer opgekomen.  Maar ter plaatse heb ik ontdekt dat ik nooit honger heb gehad, ik nam gewoon een ruimer ontbijt, wat fruit voor s’middags en voor je het weet zit je s’avonds alweer aan de bufetten.  Bovendien, in zo’n warme landen heb je sowieso al minder honger.  All-inclusive doét gewoon eten, ook al heb je helemaal geen honger!  Dat is zoals je keukenkasten: als er geen chips en chocolade in zit, ga je ze ook niet opeten.  Heb je daardoor “honger”?  Neen. 🙂  Een tip uit eigen ervaring.

 

Extra info bij punt 1. ** Hoe komt het eigenlijk dat je minder eetlust hebt bij warm weer? Even kort door de bocht om niet te ver af te wijken: ons lichaam heeft energie nodig, onder andere om een gezonde temperatuur te behouden. Telkens als je eet, moet je lichaam dat eten verwerken, en die spijsvertering wekt warmte op in het lichaam.  Vooral de verwerking van eiwitten zorgt voor (extra) veel warmte omdat eiwitten moeilijker verteren.  Daarom hebben we in de zomer dus vaak minder zin in vlees, kaas, warm eten of “zware” kost. Ook moet je spijsvertering een behoorlijk tandje bijsteken als je een grote/zware maaltijd hebt gegeten, en hierdoor kan je het dus ook weer extra warm krijgen.  Als het buiten koud is, kost het meer energie om je lichaam warm te houden, en die energie halen we dan weer uit “stevige” voeding. (Lees, je hebt zin in comfort food, een goeie stoemp,…)  Echter, als de temperaturen buiten oplopen, wordt je lichaam vanzelf al warm genoeg. Je lichaam heeft dus geen “nood” om extra warmte uit voedsel te halen.  Integendeel, het is dan eerder een (nood)zaak om niet oververhit te geraken.

Heb je nog tips, of wil je graag een ervaring delen?  Laat gerust een comment achter onder deze post!

Veel liefs & Stay Healthy,
Tamara

 

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT

Mag ik koolhydraten eten als ik wil afvallen? Of beter schrappen?

Mag ik koolhydraten eten als ik wil afvallen? Of beter schrappen?

Is kokoswater gezonder dan gewoon water?

Is kokoswater gezonder dan gewoon water?

10 redenen waarom je niet meer afvalt

10 redenen waarom je niet meer afvalt

 

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *