Search here...
TOP
Food & Drink

Geroosterde Rode Paprika saus – Glutenvrij & Vegan!

Ik ben een echt pasta-lover … zoals zovelen onder jullie waarschijnlijk!  En ik vind het altijd super leuk om op zoek te gaan naar alternatieve, gezonde pasta sauzen.  Wat is het geheim van deze héérlijk romige saus?  De paprika’s roosteren!  Daardoor krijgt je saus een subtiele zoete smaak. Bestrooi je pasta met deze saus met een beetje gebakken zoute bacon, parmezaan of feta …. en je hebt een waanzinnig lekker én gezond bord!  Meer weten? Lees snel verder.


De magie van deze Geroosterde Rode Paprika saus start … hoe raadt je het 🙂 …met het roosteren van de paprika’s en de ui.  Dat zal de saus zijn robuste en subtiele smaak geven. Geen paniek! Roosteren is niet moeilijk! We doen het stap voor stap samen.

Wat heb je nodig (voor 2 personen)

– 2 grote rode pepers (Mijn ervaring heeft mij geleerd dat “oude” pepers nog beter roosteren dan verse, stevige pepers.  Dus als je nog “oudjes” in je koelkast liggen hebt, is dit het moment!)
– 2 eetlepels olijfolie
– 2 sjalotjes, heel fijn gesneden
– 3 teentjes knoflook, heel fijn gesneden
– zout en zwarte peper naar smaak
– 100ml ongezoete amandelmelk of room zoals je wenst (ik heb room gebruikt)
– 2 eetlepels nutritionele gist (WTF?! hoor ik je denken. Haha!  … je kan dit hier kopen, of … vervang dit door 2 eetlepels parmezaanse kaas. Nutritial Yeast smaakt namelijk kaas-achtig :-))
-1 eetlepel maïzena of arrowroot poeder (bindmiddel)
– snufje rode pepervlokken, chili of sterk paprikapoeder

Zo doe je het:

– Snij de paprika’s in 2 (met schil en al, zaadjes er nog in, en groen er nog aan 😉 ja écht! ) en leg ze op een bakplaat.  Bespray met olijfolie.
– Snij de sjalotjes in 2 of in 4 en leg ook – besproeid met olijfolie – op de bakplaat.
– zet dit alles in een voorverwarmde oven van 230°C gedurende 30-35 minuten, tot de paprika’s geblakerd zijn.

Ik heb saus voor 3 keer gemaakt ;-) Ik was toch aan het roosteren, dus ik ben er vollédig voor gegaan!

Ik heb saus voor 3 keer gemaakt 😉 Ik was toch aan het roosteren, dus ik ben er vollédig voor gegaan!

– Haal de paprika’s uit de oven, en dek onmiddellijk af met aluminiumfolie gedurende 10-15 minuutjes. (door de warmte, ontstaat er “stoom” en door die “stoom” ga jij straks de paprika’s super gemakkelijk kunnen “ontvellen”)
– Verwijder de schil van de paprika’s (ik vind dat dat het beste gaat door het stengeltje beet te nemen, en naar achteren te trekken – zo trek je bijna het hele vel én de zaadjes mee!)
– Doe verder totdat alle paprika’s ontdaan zijn van hun vel.

– Neem een grote pan, en verhit een beetje olijfolie.
– bak de meegeroosterde ui en de knoflook aan in 2 eetlepels olijfolie tot ze glazig worden (4-tal minuutjes)
– breng op smaak met een royale snuf zout en peper
– doe de gebakken ui en knoflook in een blender, doe er de ontvelde paprika’s bij, amandel melk of room, paprikavlokken of poeder, nutritionele gist of parmezaan en de maïzena.
– “Blender” tot je een gladde, smeuïge saus verkrijgt
– doe de saus opnieuw in de pan, en breng op een medium vuur aan de kook zodat de saus kan indikken.
– werk af naar smaak met meer zout, peper, paprika poeder, parmezaan.  Wees gul met de kruiden! Je kan ook – zoals ik heb gedaan – een half kruidenbouillonblokje toevoegen.
– opdienen met glutenvrije pasta, pasta naar keuze of courgette “spaghetti”
– bestrooi met wat verse basilicum of peterselie

Proficiat! Jouw Geroosterde Rode Paprika Saus is een feit!
Deze saus is ook héérlijk bij een stukje vis – ik deel later met jou nog een lekker vis-gerechtje met geroosterde paprikasaus 😉 Stay Tuned!

Buon Appetito!  

Veel liefs en Be Healthy,
Tamara

DIT VIND JE VAST OOK LEKKER:

Dé Lasagnette - Lekker "light", vol smaak en glutenvrij!

Dé Lasagnette – Lekker “light”, vol smaak en glutenvrij!

Geroosterde paprikasoep met pastinaak

Geroosterde paprikasoep met pastinaak

Rigatoni met een gezonde romige prei-bacon saus. Yum!

Rigatoni met een gezonde romige prei-bacon saus. Yum!

 

 

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *