Search here...
TOP
Gezonde desserts

Heerlijk én gezond yoghurtijs met kokos & zomers fruit

Je BBQ afsluiten met een “wauw-factor” ?  Het kàn met maar 4 ingrediënten, een blender, en 10 minuten! Dat is àlles wat nodig is om dit héérlijk exotisch dessertje op tafel te toveren en je gasten te verrassen! Oh, en het is ook nog eens super gezond! 🙂 Benieuwd geworden? Je leest hieronder hoe je dit snel én eenvoudig voor elkaar krijgt! 

Na wéken en wéken van regen, middelmatige temperaturen en bewolkte dagen, hebben we dit weekend ein-de-lijk weer eens even mogen ervaren wat zomer is! Oef! Dàt werd tijd niet? Met 29° op de teller vond ik dat het tijd was voor … ijsjes!! Maar niet zomaar ijsjes, oh neen, gezonde én fantastisch uitziende ijsjes, te maken in recordtijd zonder ijsmachine!  Zoveel opties, zoveel fun, zoveel soorten yoghurtijs!

Wat heb je nodig voor 2 stuks?

– 250 gram Griekse yoghurt (met vanille, of met kokossmaak, …. of whatever je wilt maken)
– 250 gram bevroren frambozen
– 1 el agavesiroop (of honing of stevia)
– 1 kokosnoot in 2 gebroken.
Dit valt best mee 🙂 maar neem misschien toch één extra, you never know! 🙂
Hoe je zo’n noot in twee kraakt kan je in dit YouTube filmpje zien.
– Optioneel: wat bosbessen, paar aardbeitjes en wat kokosraps.  Wees creatief!

Hoe maak je dit fruitig yoghurtijs?

– Zorg ervoor dat je met een stevige yoghurt werkt die zo weinig mogelijk water bevat. Waarom? Om te voorkomen dat het vocht wordt omgezet in ijskristallen en ze in jouw top-dessertje komen te zitten.  Het zekere voor het onzekere nemen?  Doe de yoghurt in een theedoek en laat het een paar uur laten “hangen” zodat het vocht er zoveel mogelijk uitlekt.

– Zorg ervoor dat – wat je ook kiest – je fruit bevroren is (ik ben gek op frambozen, dus ik heb steeds een zak bevroren in de vriezer.  Ik haal de mijne bij Colruyt van het merk BONI €4,38 voor 1 kg – daar kan je écht niet voor sukkelen vind ik)

– Klaar? Doe het bevroren fruit, agavesiroop en de yoghurt van je keuze in een blender en “blender” alles bij elkaar.  Beetje tempo zetten nu, om te voorkomen dat het mengsel té zacht wordt. We willen geen smoothie-textuur, maar een “mijn-ijscrème-is-gesmolten” textuur. 🙂

– Giet het mengsel in de halve kokosnoten en stop het in de vriezer voor ongeveer een uur, anderhalf uur.  Laat het niet té lang zitten, anders heb je de kans dat je het yoghurtijs weer een beetje moet ontdooien. (ook geen ramp natuurlijk mocht je dit toch vergeten zijn, dan haal je ze gewoon 10-15 minuutjes voor je aan het dessert begint uit de vriezer)

– Vlak voor het opdienen afwerken met een paar strategisch geplaatste bosbesjes, wat schijfjes aardbij en vrolijk bestrooien met de kokosrasp.

Tip?

Dit yoghurtijs is het lekkerste de dag zelf, laat het dus niet in de vriezer zitten. (is zo yummie dat dat bij mij geen schijn van kans maakt! 🙂 )

Veel liefs & stay Healthy,
Tamara

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *