Search here...
TOP
Be Healthy Dossiertjes over voeding en beweging "hoe zit dat nu?" Work it Out

Hoe zit dat nu met sport en beweging?

Meer bewegen.  Tijd (maken) om te sporten. We horen het zo vaak dat we het nu écht wel al weten, toch?  Alleen … file-leed, drukke jobs, kinderen, druk sociaal leven, rush-rush-rush de hele dag door … om s ’avonds doodop in de zetel te ploffen, al dan niet met een goed pak chips of een heerlijk ontspannend wijntje.  Nog zin in sport, anyone?  

Wie neemt vandaag de dag nog de fiets? Wie gaat nog te voet naar de bakker?  Yep, we nemen onze auto voor de bakker 1 km verderop … en ja, ook ik doe mee. Waarom?  Gemak.  Het gaat sneller. Iedereen doet het.  Anno 2015 moét alles ook steeds sneller, beter, méér … we moeten langer werken, méér werk verzetten op minder tijd, lunch-pauzes maken plaats voor lunch-meetings, thuis nadat de kinderen in bed liggen wordt vaak nog verder gewerkt.  Ontspanning wordt niet meer geassocieerd met sporten, buitenlucht, wandelingen maken, tikkertje spelen, … maar steeds vaker met TV kijken, in ’t zetelke kruipen, een beetje mindless surfen op internet, spelletjes spelen op de IPad …

En toch, sporten gééft energie, verlaagd stress, verjaagd vermoeidheid, helpt om je gewicht onder controle te houden wat op zich weer zorgt voor een beter zelfbeeld, meer zelfvertrouwen, het boost jouw metabolisme, verbetert cholesterol levels, verminderd het risico op hart -en vaatziekten, bant depressie, … ik kan hier nog even doorgaan. Dít is de “magic pill”!

Let Exercise be your stress reliever, not food.

Telt élke vorm van beweging?

Om even technisch te zijn: fysieke activiteit is elke beweging van het lichaam dewelke energie verbruikt, dit kan dus stofzuigen zijn, de afwas doen, tuinieren, met de kids bezig zijn, enz. en heeft als doel op een ontspannende manier actief te zijn.  We spreken over “beweging”.  Sporten daarentegen is een subcategorie van fysieke activiteit en duidt op geplande, gestructureerde en herhaalde activiteit met als doel de gezondheid en fysieke fitheid te verbeteren.  Sporten kan als doel hebben om bijvoorbeeld sneller of krachtiger te worden en stelt hogere eisen aan het lichaam.

Ok, “echt” sporten is dus nét dat tikje beter.  Hoeveel tijd zouden we hiervoor dan idealiter moeten vrijmaken?

The only bad workout … is the one you did not do!

Elk uurtje Zumba of Spinning telt! Weest vooral trots op jezelf! We zijn al streng genoeg …
Als we het toch echt even willen hebben over aanbevelingen, dan wordt voor volwassenen aanbevolen om per week 150 minuten ofwel 2,5 uur matig tot intensief te bewegen – dat is 5 dagen per week 30 minuten per dag – ofwel 75 minuten of 1,25 uur intensief te bewegen PLUS op minstens 2 dagen spierversterkende oefeningen te doen – dus op de 2 resterende dagen.  Zo komen we uit op elke dag een half uur matig tot intensief bewegen. 

“Wacht … say waaaat?” hoor ik je denken.  Had ik het daarnet niet over superdrukke dagen en zo?   
Inderdaad, maar is onze gezondheid niet heel erg belangrijk … zo ongeveer het belangrijkste wat we hebben?  Is dat niet iets dat misschien wat hogerop ons “To-Do” lijstje moet geraken? Kunnen we voor het eten misschien toch nog even 15 minuutjes met zoon -of dochterlief touwtjespringen?

A 1-hour workout is 4% of your day.  No excuses!

Want, hoe zit dat met kinderen?  Voor kinderen is het nog belangrijker om genoeg te bewegen, en voor hen wordt zelfs aanbevolen om 1 uur per dag matig tot intensief te bewegen, met de nadruk op uithoudingsactiviteit: rennen, touwtje springen, tikkertje spelen, … en twee maal per week activiteiten die gericht zijn op het verbeteren of behouden van lichamelijke fitheid: kracht, lenigheid, coördinatie.  Is het niet aan ons om het goede voorbeeld te geven? 

Wat wordt verstaan onder “matige” beweging en “intensieve” beweging?

Heel simpel kan je stellen dat wanneer je nog kunt praten tijdens de activiteit, maar niet meer kunt zingen, we spreken over een “matige” vorm van beweging. Bijvoorbeeld: volleybal, fietsen, stevig doorwandelen, etc.   Wanneer je zwaarder en sneller ademt, en niet meer kunt praten zonder naar adem te happen, spreken we over een “intensieve” vorm van beweging of sport.  Bijvoorbeeld: lopen, crawl zwemmen, op een hoog tempo fietsen of mountainbiken, spinning, etc.

Hoe zou je week er dan concreet kunnen uitzien?

Maandag:
30 minuten matig tot intensief gaan wandelen tijdens je lunchpauze of een HIIT-Training van 15 minuten*

Dinsdag:
20-30 minuten oefeningen met je eigen lichaams-gewicht. 

Woensdag:
30 minuten met de kinderen touwtje springen of een HIIT-Training van 15 minuten*

Donderdag:
20-30 minuten oefeningen met je eigen lichaams-gewicht.

Vrijdag:
30 minuten matig tot intensief gaan wandelen tijdens je lunchpauze of een HIIT-Training van 15 minuten*

Zaterdag:
30 minuten tikkertje spelen met de kids in de tuin of een HIIT-Training van 15 minuten*

Zondag:
30 minuten matig tot intensief gaan wandelen met de hond of een HIIT-Training van 15 minuten*

* HIIT = High Intensity Interval Training Dit is een vorm van cardio training dewelke heel bevorderlijk is voor het verbranden van vet in een korte tijdspanne. Het is een korte, intensieve training die het metabolisme verhoogd, de groeihormoon productie stimuleert en kracht verbetert.  HIIT-sessies duren 10 tot 20 minuten, en zijn dus ook perfect als je weinig tijd hebt. Zeg nu zelf, wie heeft geen 10-20 minuten over op een dag? Komaan!

En hoe zit het als je wilt afvallen?

Graag een kilootje minder?  Voor mensen die willen afvallen, wordt 300 minuten matige tot intensief sporten aanbevolen.  Dat is een verdubbeling van de “normale” aanbevolen hoeveelheid beweging.  Mensen die graag wat gewicht willen verliezen, combineren het best een verandering van voedingspatroon met 1 uur sport per dag, 5 dagen per week.  Goed plannen, en vooral sporten voordat je de kans krijgt om in de zetel te ploffen is hier echt cruciaal.  Wat ook kan … een uurtje vroeger uit te veren. 

Inspiratie nodig:

https://youtu.be/Fyk8CQLcsUI

https://youtu.be/iLiRek8ZCXo

Zin gekregen om er samen voor te gaan?  Geweldig!  Hou me in de gaten, ik ga regelmatig mijn favoriete body weight video’s posten, én binnenkort een eerste maandkalender.  Elke dag 30 minuten! Let’s go, wie doet mee!

 

Note to self: “I work out because I love my body, not because I hate it”

Veel liefs en Be Healthy,
Tamara

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT:

Waarom zijn zoet en vet zo onweerstaanbaar lekker?

Waarom zijn zoet en vet zo onweerstaanbaar lekker?

10 minuten buikspieren versterken!

10 minuten buikspieren versterken!

 

 

 

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *