Is kokosolie écht gezond?

Dat kokosolie echt gezond is, wordt nog steeds vaak in twijfel getrokken. Er is al héél wat over geschreven en verteld, en niet allemaal per definitie positief. (verzadigde vetten, slecht voor de cholesterol, etc.) Maar hoe zit het nu écht?

Wat is kokosolie eigenlijk?  

Kokosolie is een vet dat gewonnen wordt uit kokosnoten. Het “vlees” in de kokosnoot wordt gedroogd, en vervolgens op een lage temperatuur verhit zodat de olie eruit loopt. Het beste kies je voor een biologisch kokosolie om er zeker van te zijn dat er geen chemicaliën gebruikt zijn om het extractie proces te versnellen of te optimaliseren.

Soorten kokosolie?

Over het algemeen vind je 2 soorten kokosolie: geurloze en “normale”.  Bij de “normale” kokosolie komt er een subtiele geur van – surprise – kokos vrij, en het geeft je eten ook een héél lichte kokossmaak.  Ik vind dat fantastisch, maar voor diegenen die dat niet zo fijn vinden, is een geurloze kokosolie dus een ideale oplossing.

Good to know: kokosolie is hetzelfde al kokosvet. 🙂 In warme oorden (waar het vandaan komt) wordt het – door een temperatuur hoger dan 25° – vloeibaar, en in ons landje is het gewoon te koud en stolt de olie tot “vast” vet. Schrik dus niet als je een pot besteld, en de inhoud is niet vloeibaar. 🙂 Wil je het toch als olie gebruiken, laat het dan even smelten in een pannetje of magnetron.  Je zal zien dat het super snel smelt.

Hoe zit dat met die verzadigde vetten in kokosolie?

Kokosolie bevat inderdaad voor het grootste deel verzadigde vetten maar dit zijn middellangeketen vetzuren (“MCT’s”). De meeste MCT’s worden heel efficiënt in het lichaam opgenomen. Ze worden onmiddellijk naar de lever getransporteerd waar ze voor een snelle energiebron zorgen.

Voordeel? Omdat ze zo gemakkelijk door het lichaam opgenomen worden, hechten deze vetten zich minder snel aan de wanden van de slagaders dan andere verzadigde vetten met langketens. Door de snelle metabolisering van kokosvet blijft er ook nog weinig vet over om opgeslagen te worden als vetmassa zoals bij de andere verzadigde vetten, de langketens.  De energie uit kokosolie die je niet verbruikt, wordt door je lever omgezet en ketonen, en deze worden uitgescheiden voor je nieren.  Twee keer “hoera” dus!

Ongeveer de helft van de vetten in kokosolie is laurinezuur: een geweldige vetzuur dat de weerstand tegen parasieten, bacteriën en schimmels verhoogt.  Het verbetert bovendien de HDL/LDL ratio (*) doordat het HDL-gehalte toeneemt. Hoe hoger het HDL-gehalte, hoe beter beschermd zijn we tegen de schade die de geoxideerde LDL veroorzaakt.

(*) LDL = de “slechte” geoxideerde cholesterol.  HDL = the Good Guys 

Voordelen van kokosolie?

De voordelen zijn talrijk! Echt een allround krachtpatser als je het mij vraagt!

– Laurinezuur heeft als groot voordeel dat het ziekteverwekkende bacteriën, virussen en schimmels in je lijf doodt.
– Het werkt ontstekingsremmend.
– De middellange keten vetzuren nemen je hongergevoel weg, en geven een verzadigd gevoel voor lange tijd. Op die manier kunnen ze ervoor zorgen dat je minder gaat eten, waardoor je kan afvallen. (refenrenties hier en hier indien je hierover meer wilt lezen)
– De vetzuren in kokosolie verbeteren de hersenfunctie voor Alzheimer patiënten – en vermoedelijk voor niet-Alzheimer patiënten. (video https://youtu.be/ZZOR-Qd3QSg)
– Houdt je bloedsuikerspiegel op pijl (goed voor diabetici).
Omdat MCT’s zoals in kokosolie makkelijk de celmembranen kunnen passeren waardoor ze als een snelle en efficiënte energiebron gebruikt worden door de cel, hebben ze hebben minder Insuline nodig voor hun vertering, waardoor de cellen minder resistent worden voor Insuline. Insulineresistentie  is vaak een aanloopje tot diabetes type 2.
– Boost je immuunsysteem
– Houdt je cholesterol niveau gezond door het gunstig effect op je (goede) HDL
– Verhoogt de werking van de schildklier waardoor de stofwisselingssnelheid omhoog gaat
– Hoog brandpunt, d.w.z. dat de vetzuren heel stabiel zijn en je ze tot hoge temperaturen kan verhitten (koken, wokken, bakken)

Hoe gebruik je kokosolie? 

Any way you want! En je hoeft je heus niet te beperken tot bakken, braden en wokken!  Als natuurlijk beautyproduct doet kokosolie wonderen voor een schrale huid, gesprongen lippen of doffe droge haarpunten. Echt serieus, je lokken een uurtje laten “trekken” in volle kokosroom of kokosolie en daarna wassen … Oh my, glans en zachtheid verzekerd!  Het is geen zicht met zo’n stuk folie op je koppie rondlopen, maar efficiënt is het absoluut!

Ja maar, hoe zit het dan met cholesterol en zo? 

Vroeger was men overtuigd dat verzadigd vet je cholesterol zou verhogen, maar vandaag is die overtuiging aan het kantelen.

Er is een onderzoek (referentie) gedaan bij vrouwen met overgewicht. Dit onderzoek keek naar het verschil in cholesterol bij de vrouwen wanneer de ene groep sojavet toegediend kreeg en de andere groep kokosvet. De groep met kokosvet had een hoger HDL gehalte (goede cholesterol) en een lagere verhouding LDL:HDL (slechte cholesterol vs. goede cholesterol) vergeleken met de soja-groep.
Dit onderzoek is trouwens ook gedaan met ratten, en ook dit kwam tot de conclusie dat kokosolie/kokosvet het totale cholesterol van de ratten verlaagde en HDL verhoogde (referentie).

Conclusie 

Kokosvet is just fine! Er is niks om bang voor te zijn als je het mij vraagt.

Vooraleer je nu een palletje kokosolie gaat bestellen, even dit nog: energie blijft natuurlijk energie, en vetten hebben de hoogste energieconcentratie van alle macronutriënten. (9Kcal per gram) Je kunt niet echt onbeperkt kokosvet gaan eten zonder aan te komen. 🙂
Bovendien, wees kieskeurig! Koop het liefs biologische kokosolie, zonder toevoegingen, koud geperst. Het moet wit zijn op kamertemperatuur en met lichte kokosgeur.

Mijn favoriete kokosolie? 

Die van Royal Green! Waarom? Omdat Royal Green geen chemicaliën, conserveringsmiddelen of synthetische zoet –of smaakstoffen gebruikt.  100% natuurlijk, 100% vegetarisch en “extra vierge”.  Ook die van Lucovitaal is in mijn kast te vinden 🙂 om dezelfde redenen: biologisch, koudgeperst en ongeraffineerd zoals het hoort!

Nog meer kokos?
Je vind hier echt vanalles hier op Lovely Healthy 🙂

kokos panna cotta met salsa van mango en ananas
Is kokoswater gezonder dan gewoon water?
Bloemkool nasi met gebakken kerrie-kokos scampi.

 

 

 

 

 

 

 

Veel liefs & Stay Healthy,
Tamara

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *