Search here...
TOP
Food & Drink Gezonde desserts Hapjes & Snacks Ontbijt

Mango, Passievrucht & kokos Chia Pudding

Helemaal “hot” zijn chiazaden, en chia “pudding”. Ik heb geëxperimenteerd én geproefd, en ik deel graag met jullie dit supereenvoudig, supergezond, zoet en fruitig receptje. Chia pudding met kokosmelk, mango en passievrucht is perfect als gezond dessert, of héérlijk tropisch “ready-to-go” ontbijt! Gemakkelijker kan niet!

Wat zijn chia zaden?
Chiazaadjes komen uit Midden-Amerika (van de chia plant) en al in de tijd van Azteken wist men dat de zaadjes speciaal waren, en werden ze gebruikt als medicijn.  Ze werden ook meegegeven op lange tochten voor energie. Chia zaden bevatten heel veel omega-3, zijn bommetjes van essentiële voedingsstoffen, én een bron van vezels, mineralen en antioxidanten.  Chia zaadjes vertragen bovendien de veroudering en boosten je immuunsysteem! Nog een pluspunt is dat ze jouw bloedsuikerspiegel in balans houden.  Bye “Sugar cravings”.  Wist je dat chiazaad trouwens 3 x meer ijzer bevat dan spinazie! Had Popeye dàt geweten…

Naar wat smaken die chiazaadjes?
Chiazaden hebben eigenlijk niet zo veel smaak, vrij neutraal. Geen vieze gezichten aan tafel dus! 🙂
Je kan de zaadjes “droog” eten en over je yoghurt of salade strooien, of verwerken in muffins, energierepen of granola. Of je kan de zaadjes “nat” eten, én 2 à 3 eetlepels laten weken in 200 ml kokosmelk, amandelmelk of water gedurende een nachtje.  De zaadjes nemen héél veel vloeistof op, en s’ochtends heb je een soort van pudding die je kan afwerken naar keuze.

“Going bananas” met chiazaad?
Eén à twee eetlepels per dag is ruimschoots voldoende om je energie en je gezondheid een boost te geven.  En… niet onbelangrijk, chiazaden bevatten behoorlijk wat energie: 486Kcal per 100 gram, waarvan 31 gram vet, 42 gram koolhydraten en 17 gram eiwitten. Voor dit receptje heb ik 2,5 eetlepel chiazaadjes gebruikt, of +/- 40 gram, dat komt neer op 195Kcal.  Aangevuld met rijst -of kokos -of amandelmelk en mango vormt dit een mooi en volwaardig ontbijtje of stevig 4-uurtje.

Waar kopen?
Tegenwoordig kan je ze gewoon in de Delhaize of Carrefour vinden.  Ik heb er gebruikt van het merk Céréal.  Of, je kan ze ook online bestellen:
https://www.pit-pit.com/chia-zaden
http://www.superfood.nl/

Wat heb je nodig voor dit fantastisch glaasje

– 40 gram (of 2,5 eetlepel) chia zaad
– 125 ml kokosmelk (voor héél stevige pudding) of 200 ml rijst-kokosdrink of amandelmelk (voor “normale” pudding structuur).  
  Hoe steviger de chia pudding, des te gemakkelijker kan je er “laagjes” bovenop bouwen.
– 150 gram mango, vers of diepvries (of ander fruit naar keuze)
– vanille extract of stevia
– optioneel 2 of 3 passievruchten (maar je kan natuurlijk ook bosbessen of frambozen gebruiken.  De sky is the limit!)

Zo doe je het

– Doe de chia zaadjes in een mooi glas
– Voeg 125-150 ml kokosmelk toe (is de kokosmelk niet vloeibaar genoeg, zet hem dan – zoals ik heb gedaan – 30 seconden in de microgolf tot ie “melk” wordt)
– voeg 1 koffielepel vanille extract of wat stevia toe
– zet in de koelkast (minimum 4 uur – hoe meer vloeistof hoe langer je “pudding” moet opstijven.)
– doe de mango (of jouw ander fruit naar keuze) in een beker en mix met een staafmixer tot “coulis”
– Giet de coulis over de chia pudding als die klaar is
– werk af met fruit naar keuze.  Ik heb 3 passievruchten gebruikt.

chia zaad pudding met kokos mango en passievrucht dicht

 

Smakelijk!
Ideeën, suggesties, vragen,…? Laat gerust een comment achter! Ik kijk er erg naar uit jullie lieve lezers te leren kennen!

Veel liefs en Be Healthy,
Tamara

 

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT

kokos panna cotta met salsa van mango en ananas

kokos panna cotta met salsa van mango en ananas

Slagroom van kokos - vegan, paleo en lactosevrij!

Slagroom van kokos – vegan, paleo en lactosevrij!

Cheesecake Aardbeien

Cheesecake Aardbeien

 

 

 

 

 

 

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *