Search here...
TOP
Be Healthy Food & Drink Ontbijt

Overnight Oats met frambozen

Zeg nu zelf … geeft dit geen zin om je tanden in te zetten?  En het wàs ook erg lekker!  Geen tijd om te ontbijten zeg je?  Dit ontbijtje heeft exact 90 seconden nodig … van je microgolf!  Laat je verrassen!

In een vorige post had ik het al een keertje over de geweldige bio muesli’s van www.mymuesli.com, en sinds kort hebben ze er ook bio havermout bij!  De bio havermout is door een speciaal bewerkingsproces heel fijn gemalen, waardoor ‘ie extra snel klaar is!   Je hebt de klassieke versie, een variant met vanille, ééntje met gember, en de variant die ik heb geprobeerd: kokos & kers-framboos.  Ja, you got me, ik ben een grote kokos-fan!

Wat heb je nodig en hoe doe je het:

Ik heb 55 gram havermout in mijn Mason-Jar-Look-a-Like potjes gedaan (die ik gevonden heb bij Casa),  en er 200 ml ongezoete amandelmelk bij gedaan.  Nachtje laten “weken” in de koelkast.  S’ochtends potje nemen, anderhalve minuut in de microgolf en hoera! Ontbijt klaar! Afwerken met framboosjes en eventueel nog wat kokos-schilfers voor de liefhebbers.  Meenemen naar het werk?  Deksel erop draaien en huppa!

TOP voor drukke ochtenden & bye excuus om niet te ontbijten!

Waarom havermout? 

Omdat havermout een kleine krachtpatser is boordevol vitamienen en mineralen. Perfect om de dag te starten!

Havermout bevat langzame koolhydraten, of trage suikers.  Dat betekent dat de suikers heel geleidelijk aan in je bloed terechtkomen, geen gigantische piek veroorzaken, en jou voorzien van langdurige energie.  Doordat havermout geen hoge pieken en lage dalen in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt heb je ook veel minder behoefte aan tussendoortjes, lees: nieuwe suiker op je “op te rapen”.  Heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld de dag start met 2 boterhammen choco … Die bevatten veel snelle suikers, die meteen in je bloed opgenomen worden en een enorme piek in je bloedsuikerspiegel veroorzaken.  Je pancreas schrikt zich rot, en zal reageren door veel insuline vrij te geven, waardoor je bloedsuikerspiegel keldert, en jij zin zal krijgen in zoet, omdat je lichaam naar een nieuwe “high” snakt. Lang leve trage suikers dus. You got the picture.

Daarnaast zit havermout boordevol vezels, die vocht absorberen en “zwellen”.  Die vezels zijn top voor je darmen, omdat ze – op hun weg naar buiten – vanalles aan zich “plakken” en op die manier bijdragen aan een goede darmflora.

Nog een voordeel van havermout is dat het de slechte cholesterol (LDL of Low-Density-Lipoproteïen) kan doen verlagen en dat is heel belangrijk om het risico op hart -en vaatziekten te verlagen!

En voor de sportievelingen onder ons? Havermout versnelt het energieherstel van de spieren en bevat eiwitten die de spieropbouw bevorderen. EN … mijn post laat zien dat je hiervoor echt geen 25 minuten in een pot moet staan roeren s’ochtends vroeg. 🙂

Veel liefs en Be Healthy,
Tamara

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *