Search here...
TOP
Diner Food & Drink Lunch

Pompoengratin – héérlijk, gezond, vegetarisch en glutenvrij!

Een glutenvrije en low carb variant op een traditionele gratin, én overheerlijk comfort food voor de kouder wordende dagen!  Dit is één van mijn favoriete “healthy” ovengerechten, en combineert het beste van een quiche én een gratin, met dàt verschil dat deze Pompoengratin super gezond is, veggie en volledig glutenvrij !

Wie mijn blog al wat langer volgt, heeft ongetwijfeld de courgettegratin zien voorbijkomen. 🙂
Met dit gerechtje kan je echt eindeloos variëren! Gezond – lekker – én snelklaar, want de oven doet de “heavy lifting” terwijl jij andere dingen kan doen! Zalig toch?

Wat heb je nodig voor deze Pompoengratin (2 personen):

– ongeveer 600 à 700 gram pompoen (ik heb een stuk muskaatpompoen genomen)
– 2 eieren
– 100 à 120 ml melk (afhankelijk van hoeveel pompoen er in je ovenschaal ligt – alles moet “onder” staan)
– 125 gram Boursin Light – of feta kan ook
– Kruiden: peper, een snufje zout, wat nootmuskaat en een koffielepel gedroogde rozemarijn (tijm zou het ook prima doen!)
– 3 eetlepels Parmezaanse kaas en een klein handje geraspte Gruyère kaas voor het felbegeerde “korstje” 🙂

pompoengratin-ingredienten

Hoe maak je deze Pompoengratin?

Begin met het in stukken snijden van de pompoen, en maak er “blokjes” van.  Met een Nicer Dicer gaat dit gewoon aan Duracell-speed! Ik schat dat ik mijn stuk pompoen “gekleineerd” had in minder dan 10 minuten.  Dan heb ik de pompoenstukjes in een beetje olijfolie aangebakken in een hoge pan, met een beetje zout en rozemarijn zo’n 5-tal minuutjes.  Alles overscheppen naar je ovenschaal.

nicer-dicer-pompoenblokjes

pompoen-bakken

gebakken-pompoenblokjes-in-ovenschotel

Klop ondertussen de eieren los, samen met de melk, de helft van de Parmezaanse kaas, en de Boursin, en kruid bij indien je dit nodig vindt met peper en zout.  Niet té overdreven enthousiast met het zoutvat, want de Boursin geeft natuurlijk ook al behoorlijk smaak. (Gebruik je feta, idem, dit is ook al een goed gezouten kaas) Giet het mengsel bij de pompoenblokjes en bestrooi het geheel met de andere helft van de Parmezaanse kaas, en een beetje gruyèrekaas – zodat je tafelgenoten straks kunnen vechten voor hét korstje! 🙂 En hoppa, je hoogsteigen Pompoengratin is in de maak!

pompoengratin-klaar-om-in-de-oven-te-gaan

Laat de oven 30-40 minuutjes zijn werk doen op 180C° en nog 5 minuutjes onder de grill.
Tijd: 10-15 minuten van jouw tijd, en 40 minuten van de oven.  En gedurende die 40 minuten kan jij andere en plezante dingen doen! ?

pompoengratin

Pompoengratin – héérlijk, gezond, vegetarisch en glutenvrij!
Prep time:
Cook time:
Total time:
Ingredients
  • – 600 à 700 gram (muskaat) pompoen
  • – 2 eieren
  • – 100 à 120 ml melk
  • – 125 gram Boursin Light – of feta
  • – Kruiden: peper, een snufje zout, nootmuskaat, en een koffielepel gedroogde rozemarijn (of tijm)
  • – 3 eetlepels Parmezaanse kaas
  • – een klein handje geraspte Gruyère kaas
Instructions
  1. Begin met het in stukken snijden van de pompoen, en maak er “blokjes” van.
  2. Bak de pompoenstukjes zo’n 5-tal minuutjes in een pan, en kruid met een beetje zout en rozemarijn .
  3. Alles overscheppen naar je ovenschaal.
  4. Klop ondertussen de eieren los, samen met de melk, de helft van de Parmezaanse kaas, en de Boursin, en kruid bij indien je dit nodig vindt met peper en zout.
  5. Giet het mengsel bij de pompoenblokjes en bestrooi het geheel met de andere helft van de Parmezaanse kaas, en een beetje gruyèrekaas
  6. Laat de oven 30-40 minuutjes zijn werk doen op 180C° en nog 5 minuutjes onder de grill.

 

Laat het je smaken, en laat gerust een reactie achter!

PS. Mag er voor jou – of voor de kids – wel een beetje vlees bij, dan is dit ook super lekker met baconreepjes of hamblokjes.

Veel liefs & Stay Healthy,
Tamara

DIT VIND JE VAST OOK HEERLIJK

Héérlijke vegetarische, glutenvrije en koolhydraatarme maaltijd.

Héérlijke vegetarische, glutenvrije en koolhydraatarme maaltijd.

Dé Lasagnette - Lekker "light", vol smaak en glutenvrij!

Dé Lasagnette – Lekker “light”, vol smaak en glutenvrij!

Heerlijke courgette gratin! Glutenvrij en koolhydraatarm

Heerlijke courgette gratin! Glutenvrij en koolhydraatarm

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *