Search here...
TOP
Be Healthy Boek Reviews

Vegalicious I Boek Review

Fan van de vegetarische keuken?  Of verstokte vleeseter? In het boek Vegalicious staan 196 pagina’s met heerlijke vegetarische recepten die aantonen dat de vegetarische keuken allesbehalve saai is! Je hoeft geen vegetariër te zijn om van dit boek te houden! Een prachtig boek in mijn boekenkast, en ik vertel jullie graag waarom! 🙂

Vegalicious telt 196 pagina’s vol verse ingrediënten, klassieke én originele recepten, snelle gerechte én complete menu’s … écht voor élk wat wils! 141 recepten om je hartje op te halen en écht de moeite waard!  Ook voor de “durvers” 🙂 en mensen die een stapje verder willen gaan, kan je naast de recepten, menusuggesties en basisrecepten ook stap voor stap terugvinden hoe je bijvoorbeeld zelf notenmelk maakt, yoghurt maakt, hangop maakt, zaden laat ontkiemen en hoe je zelf tofu maakt.  Uren keukenplezier dus!

Ik vind dit boek écht een down to earth doe-boek.  Je vind hier vegetarische recepten met gewone “witte bloem”, receptjes met “gewoon” bladerdeeg, (witte) bastmati rijst,… dit is geen boek vol recepten met uitsluitend quinoa, speltmeel, boekweit, … maar easy going, everyday receptjes met veel groenten die perfect volwaardig zijn en je stukje vlees af en toe es kunnen vervangen. Het is een kookboek dat uitnodigt om vegetarisch te koken.

Auteur

Het boek is geschreven door Alice Hart, met foto’s van Lisa Linder.  Alice is kok, culinair redactrice en styliste en woont in London.  Ze is tevens auteur van verschillende kookboeken. Voor haar gezonde en kleurrijke recepten laat ze zich inspireren door haar reizen over de hele wereld. Ze gebruikt seizoensproducten, en trekt er graag op uit voor een picknick aan zee.

Meer weten?  Hier is een korte video (2 minuten) over “Meet Alice Hart”

Cover & buitenkant

Het boek is zowel te krijgen in Paperback (soort van flexibele kaft) voor €15,00 of als Hardcover voor … hou je vast €89,95.  Omdat de kaft mij niet dusdanig interesseert om er zo’n meerprijs voor neer te tellen, ben ik voor de Paperback gegaan, en die is perfect!  De voorzijde van het boek is kleurrijk, met afbeeldingen van verschillende soorten groenten en fruit in fleurige kleuren! Op de achterzijde staat kort waar Vegalicious voor staat.

Vegalicious

Binnenzijde: layout, kleuren, illustraties en foto’s

We eten niet alleen met onze mond, maar natuurlijk ook met onze ogen! Elk recept in het boek is vergezeld van een mooie grote close-up foto. Geen “amazing” food fotografie zoals bijvoorbeeld in het boek My New Roots, maar duidelijke, “gewoon mooie foto’s die zin geven om het recept te maken.

IMG_1791

Inhoud, recepten en moeilijkheidsgraad

In het boek staat een duidelijke – vrij korte – inhoudstabel, er wordt even toegelicht waar het enthousiasme van het boek vandaan komt en wat de bedoeling is van het boek, wat er in je “ideale voorraadkast” zou moeten staan, een beetje uitleg over eiwitten, een mooie seizoenskalender, beroemde vegetariërs, onmisbare ingrediënten onder loep zoals paddenstoelen en tuinkruiden, groente & fruit, noten, pitten, zaden en olie, rijst -en graanproducten, melkproducten en eieren.

Aan het einde van het boek vinden we een verklarende woordenlijst en een praktisch register om vlot je weg te vinden.

Een paar voorbeelden van recepten uit het boek:

– Havermout met amandelmelk en ahornsiroop
– Muesli met peren en walnoten
– Wintersalade met wortelen, walnoten, spelt en geitenkaas
– Salade van quinoa met peterseliepesto, geroosterde hazelnoten en paddenstoelen
– Pizza met gebakken groenten

Pluspunten

– Goede recepten voor alledag, en alle niveaus
– Zowel snelle recepten als iets ingewikkelder recepten
– Glutenvrije alternatieven
– Praktisch uitvoerbaar
– Eenvoudige alledaagste ingrediënten die je naar alle waarschijnlijkheid nu al in je keukenkastjes staat hebt.
– Duidelijke aanduiding voor hoeveel personen het recept is en bereidingstijd

Minpunten

– Geen aanduiding van de voedingswaarden of macro’s per recept
– Als je écht op zoek bent naar vegan, glutenvrije recepten of al erg veel ervaring hebt met het maken van notenpasta’s, notenmelk, en ingrediënten als arrowroot, kikkererwtenmeel, ghee, … dan kunnen de recepten misschien iets té eenvoudig zijn voor jou.  In dit boek geen “raw” avocado taartjes of rauwe cashewnotenkaas,… maar wel lekkere vegetarische receptjes met alledaagse ingrediënten.

Prijs

Paperback €15,00 bij Bol.com

Vegalicious