Search here...
TOP
Be Healthy Dossiertjes over voeding en beweging "hoe zit dat nu?"

Waarom is alles wat zoet en vet is zo onweerstaanbaar lekker?

80% van de tijd gezond eten, voldoende bewegen, bewuster leven, en 5 maanden geleden heb ik het roken opgegeven.  Dat is geweldig, niet? En toch vlieg ik ook wel eens uit de bocht met een goede pizza, een paar wijntjes of een pak friet,  en ik beschik helaas nog altijd niet over een immuniteit voor chocolade. Hoe komt dat toch?

Hoe komt het dat  iemand tijdens een “eetbui” nooit op zoek gaat naar kerstomaatjes, yoghurt of appelen, of dat we ons nooit zullen overeten in komkommer of radijsjes, maar dat we midden in de nacht nog om een “groot pak met stoofvleessaus” rijden, inclusief mayonaise of het niet kunnen laten om die 2de chocoladekoek ook naar binnen te werken, of na dat 4de koekje te denken “dat het zo zonde is dat die zak nu toch open is”? We wéten wat gezond is, we wéten dat we beter die appel nemen om 16h in plaats van die Mars in de snoepautomaat op het werk. Waarom is het dan zo verdraaid moeilijk om zoet en vet te weerstaan? Goed nieuws: het is niét onze fout!

Het antwoord ligt in de combinatie van smaken. De evolutie heeft ons namelijk opgezadeld met een voorliefde voor zoet en vet.

Waarom? Simpel, deze “voorliefdes” verhoogden de kans om te overleven!

Tot 10.000 jaar geleden was de mens een jager-verzamelaar. Als meneer de jager er in de oertijd in slaagde om een bijennest in te duiken en honing te bemachtigen ( = suikers) had hij meer energie om op jacht te gaan. Wie de vettere stukken vlees kon bemachtigen, was in het voordeel tijdens lange rooftochten waar het (levens)noodzakelijk was om reserves te hebben. Ook onze hersenen bestaan voor een groot deel uit vet en hebben glucose (suiker) nodig om goed te kunnen werken. Suiker en vet zijn dus essentieel om te kunnen overleven, en daarom heeft Moeder Natuur ervoor gezorgd dat we het zo onweerstaanbaar lekker vinden!

Onze voorouders waren dus voorgeprogrammeerd om te kiezen voor energierijke voeding, omdat ze ook veel meer energie verbruikten door het buitenleven, de blootstelling aan de natuur, de continue jacht en zoektocht naar eten. Op lange termijn waren de “overlevers” diegenen die genoeg vetreserves konden aanleggen om hongerperiodes te doorstaan en infecties en ziektes te overwinnen.

Moeder Natuur had nooit voorzien dat er een dag zou komen dat je met een lepel in de Nutella-pot kon zitten “lepelen” en dat suiker (energie) op elk moment van de dag beschikbaar zou zijn, in alle vormen en kleuren. Wat vroeger in ons voordeel speelde, speelt nu in ons nadeel, want wij hebben nog steeds die voorliefde voor zoet en vet, maar euh … ga jij nog jagen om je biefstuk s’ avonds? Juist ja. Ik ook niet.

Natuurlijk weten voedselproducenten dit ook, en spelen zij daar fantastisch op in met hun slim bedachte marketing reclames.  Ze doen er werkelijk alles aan om ons te verleiden en ons afhankelijk te houden van hun producten door overal suiker, vet en/of zout toe te voegen.  Moeilijk te geloven? Probeer bij je volgende bezoek aan de supermarkt eens een tomatensaus of ketchup te vinden zónder toegevoegde suiker, of een lekkere granola zonder toegevoegde suiker … Ik wens je ontzettend veel succes! Tot in 2050!

zoet, zout en vet op lovelyhealthy.be

En wat nu?

Helaas bestaat er nog geen pilletje voor, en ontbreek ik een magische toverstok om die drang naar suiker en vet te doen verdwijnen.  Feit is wel, en dat heb ik zélf proefondervindelijk ondervonden, hoe minder snel verteerbare koolhydraten – bijv. brood, pasta, witte rijst, …  ik eet, hoe minder “drang” ik ernaar heb, en hoe minder last ik heb van middagdipjes of die 15-uur-ik-pleeg-een-overval-op-de-snoepautomaat momenten.

Probeer zoveel mogelijk voor vers te gaan, en dat hoeft écht niet altijd tijdrovend te zijn: surf voor inspiratie gerust een beetje rond in het menu “Food & Drinks”.
Nog een andere tip: kijk eens op de achterkant van je pot tomatensaus of pindakaas, naar het voedingslabel.  Ongelooflijk hoeveel informatie daarop te vinden is!  Meer informatie over het lezen en interpreteren van voedingslabels volgt zeker!  En … oefening baart kunst.  Op den duur weet je perfect welke tomatensaus van welke fabrikant, in welke winkel de beste samenstelling heeft!

Enkele ideetjes:

Rooster groentjes om de natuurlijke zoetheid naar boven te doen komen (tomaat, paprika’s)
– Go crazy on the herbs!
– Al eens avocado-recepten geprobeerd? Of een healthy avocado-tonijnsalade? (i.p.v. met mayonaise)
– Zin in zoet? Een koffie verkeerd met vanille-extract, of een stukje pure chocolade heeft mij al veel geholpen! 🙂
– Een handje noten & zaden, gemengd met gedroogde veenbessen of rozijnen en chocolade-druppels
– Smoothies zijn geweldig! Hier vind je alvast één van mijn favoriete smoothie recepten met rijst-kokosmelk.
Wist je trouwens dat er zoiets bestaat als je smaakpapillen “her-programmeren”?  We kunnen Moeder Natuur helaas niet helemaal te slim af zijn, maar met een beetje goede wil, wat inspiratie en zoveel mogelijk schrappen van vooral al die toegevoegde suikers en vet … kom je echt al een héél eind.

Veel liefs en Be Healthy,
Tamara

DIT VIND JE VAST OOK INTERESSANT:

Hoeveel sport en beweging hebben wij nodig?

Hoeveel sport en beweging hebben wij nodig?

Wat heeft jouw lichaam nu eigenlijk echt nodig?

Wat heeft jouw lichaam nu eigenlijk echt nodig?

Weg met die weegschaal!

Weg met die weegschaal!

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *